emmaveronica@gmail.com


måndag 4 januari 2010

HOW-TO: REGNBÅGSGRATÄNGEN!!

SPÄNNANDE RECEPT TILL MIN REGNBÅGSGRATÄNG!

Bilden föreställer inte gratängen, utan Makodes fantastiska UV-poster. Se bild på gratängen här.

KÖP:
  • En säck potatis
  • Kanske 10-15 dl visp - eller matlagningsgrädde
  • Salt, svartpeppar, muskotnöt
  • En gul lök och purjolök
  • Karamellfärg i röd/rosa, blå, grön, gul (finns på Gray's eller English Shop)
  • Två-tre sorters ost (efter eget behag)
  • Lite mjöl eller arrowrot (till redning)








INSTRUKTIONER:
  1. Skiva potatisen i tunna skivor. Skala bara om du vill *tror fortfarande att näringen sitter i skalet* Ett annat alternativ är att försiktigt koka potatisen i grädde innan du skivar den.
  2. Varva potatislager med gräddblandning (som du skakar ihop med en tesked mjöl och rikligt med kryddor), riven ost och grovhackad gul lök.
  3. Strö roven ost och purjo på översta lagret. Peta lite för att se till att gratängen "badar" i grädde.
  4. Sätt i ugnen på ca 200 grader så länge du har tid! Max en och en halv timma?
  5. Ta ut gratängen och låt svalna något.
  6. Skaka ihop lite överbliven grädde i olika burkar (typ nån gammal syltburk) med karamellfärg. Testa att blanda olika kulörer för variation!
  7. Pensla på med kniv eller vad du har. Lägg en foliekant så blir det lättare att inte smeta utanför.
  8. Låt färgen torka in i den smälta osten.
  9. Klart!!!

6 kommentarer:

Tommie sa...

vadå det är väl massa näring i skalet????????? eller har jag blivit lurad????? (köpte precis en trettiokilos säck med potatisskal av handlare andersson)
mvh katt-anders

A L L E M A N S R Ä T T E N ! sa...

Det här måste ju vara det finaste OCH godaste man kan äta!

Emma Veronica Johansson sa...

Tommie: Skulor is a way of life! *Undis*

ALLEMANSRÄTTEN: JAAA!! Jag ska försöka mig på färgat potatismos i veckan, tänker att det ska flyta ihop fint! *kommer dö i cancer*

A L L E M A N S R Ä T T E N ! sa...

Fy fan va gött, det här med färgat är någonting som allemansrätten inte har, men helt klart måste börja syssla med.

Du är välkommen att gästblogga på allemansrätten när som helst!!!

/EMMA

Emma Veronica Johansson sa...

ALLEMANSRÄTTEN: Men åh, jag vill ju gästblogga, men nu får jag värsta prestationis! Gratängen var min regnbågsdebut, men okej, okej, jag ska fundera ut nåt och sen höra av mig....

A L L E M A N S R Ä T T E N ! sa...

Fan va trevligt! Du är mycket välkommen. Och prestations är inget vi sysslar med på Allemans! Så ingen anledning att tänka på det. Tänk istället: "Jag är ju en sån som när jag bara sätter mig ned och skriver så blir det ju roligt/bra/fint/vad du än strävar efter"!

/Allemanssjlävhjälpsbloggen
genom Emma